zondag 28 februari 2016

Maart

Maart staat voor de deur. En dat betekend tijd voor een nieuwe challenge.
Deze maand staat er op het programma: Meer is een maandje minder met dagelijkse Circuit Trainingen



En ik ga hardlopen. En dat is niet min. Ding, maar wel zeer effectief.
In een speciaal programma gaan we een maand opbouwen van 0 tot 8 minuten hardlopen.
Ik ben benieuwd.



Voor de liefhebber zijn er ook speciale programma's voor vrienden in de overgang (vind ik mezelf toch nog iets te jong voor ;) ) en een programma voor de beginnende Challenger. Maar gezien ik dit al sinds september 2014 doe, sla ik doe ook maar over.
Uiteraard is alle i of over de challenges te vinden op http://www.jacquelinevandijk.nl/ .

Als voorbereiding voor de komende maand, heb ik nieuwe sportkleding aangeschaft, waarin ik me ook niet zo onnozel voel wanneer ik ga rennen, en ik heb eindelijk zwaardere gewichtjes gekocht van 2 kilo.  Verder heb ik me voorgenomen om me zoveel mogelijk aan het menu, dat de juf elke week opstelt te houden voor maximaal effect. Alleen het avondeten zal ik iets aanpassen omdat ik ik niet apart wil gaan koken, voor vriendlief, en hij nogal een moeilijke eter is, maar ik ga zeker voor gezondere keuzes. Dan moet het toch helemaal goed komen dacht ik zo.



donderdag 18 februari 2016

Sportkleding

Tussen al dat sporten, en beursbezoekjes door ben ik ook vooral student.
Aan mijn opleiding textielkunde leer ik (bijna) alles over textiel. Textiel is zeg maar echt mijn ding. Ik heb het altijd al erg fascinerend gevonden, dat er van een plantje een stuk stof gemaakt kan worden, en ook alle eigenschappen die we tegenwoordig op kunstmatige wijze aan textiel kunnen geven is erg interessant om je eens in te verdiepen. 

Alle textiel wat een extra eigenschap of functie heeft naast de standaard eigenschappen, zoals het lichaam "normaal" warm houden, identiteit geven, stukje bescherming, en natuurlijk de esthetische doeleinde wordt Technisch textiel genoemd. Technisch textiel is te verdelen in 12 verschillende categorieĆ«n waaronder Sporttech. Oftewel sportkleding. 

Kleding die je draagt tijdens het sporten moet aan andere eisen voldoen dan je normale kleding. En het leek mij nou eens leuk om daar eens wat dieper op in te gaan. 

Om ergens de diepte mee in te gaan, is het handig om ook de oppervlakte wat te kennen, daarom eerst even een (saai/ interessant?) stukje algemene kennis over (sport)textiel.

Textiel is letterlijk "al wat geweven is". Het woord is afgeleid van het Latijnse woord "texere" dat weven betekent (Bron: Wikipedia)
In de industrie wordt textiel omschreven als alle door de mens gemaakte flexibele materialen bestaande uit vezels die door de mens of de natuurlijk zijn vervaardigd. 


Er bestaan zowel natuurlijke materialen als kunstmatige materialen. Afhankelijk wat de bron van de vezels is. De eigenschappen die een vezel van zichzelf heeft, is afhankelijk van deze bron.


Voor Sporttextiel wordt voornamelijk gebruik gemaakt van synthetisch materiaal.
Het grote voordeel van synthetisch materiaal is dat je er in principe alle eigenschappen aan kan geven die je zelf wilt. Dit kan doordat het materiaal voor 100% door de mens is gemaakt.
Sportkleding moet naast de standaardeisen zoals ik al eerder heb genoemd aan nog een aantal eisen voldoen. Zogenaamde functionaliteiten. Deze functionaliteiten maken dat sportkleding een technisch textiel is. 


Sportkleding moet
- Voldoende bewegingsvrijheid geven
- Vocht kunnen afvoeren
- Temperatuur kunnen regelen
- Onderhoudsvriendelijk en duurzaam zijn


Voldoende bewegingsvrijheid is natuurlijk van belang zodat je ongeacht welke oefeningen je doet je niet gehinderd mag worden door de kleding die je aan hebt. Lekker kunnen bewegen zonder je druk te maken over je kleding

Vocht kunnen afvoeren en temperatuur regelen gaan hand in hand met elkaar.
Het is immers belangrijk dat je je lichaam zoveel mogelijk op een constante temperatuur houdt.
Als je sport ga je zweten, dit zweet is warm vocht en gaat in je kleding zitten. 'normale' kleding zal door het zweet nat worden. Sportkleding is zo ontwikkeld dat het het vocht afvoert naar buiten. het laat het vocht als ware verdampen. Dit heeft onder andere als voordeel dat wanneer je uit gesport bent je niet meteen heel erg afkoelt (vocht koelt snel af en zal anders deze "kou" weer aan je lichaam geven) Nu wordt hier heel vaak polyester of polyamide voor gebruikt. beide 100% synthetische materialen. Toch neigen vooral beginnende sporters naar katoen. Aangezien dit materiaal juist bekend staat om zijn ademende vermogen en polyester juist wordt gezien als een plakkerig en zweterig stofje. NIET DOEN! Kijk maar een in de labels van kleding in een sportzaak. Je komt er nauwelijks katoen tegen. (misschien een keer in een vestje, dat bedoelt is om aan te trekken voor en na het sporten) Dit komt doordat katoen weliswaar ademend werkt, maar geen vocht kan afstaan. katoen kan relatief veel vocht opnemen zonder nat aan te gaan voelen, maar het vocht (zweet) dat vrijkomt bij het sporten daar is katoen niet tegen opgewassen.De stoffen die in sportkleding gebruikt worden zijn speciaal ontwikkeld om het vocht wel af te staan. Polyester in sportkleding is dan ook anders dan 'normaal' polyester. Hier zijn verschillende technieken voor, die ik niet allemaal ga behandelen want dat wordt wel een erg theoretisch verhaal. Maar mocht je er toch nog vragen over hebben mag je ze natuurlijk altijd stellen. 


Door de temperatuur regelende eigenschap in sportkleding blijft je temperatuur ook tijdens het sporten enigszins stabiel. Het zorgt ervoor dat je naast dat je na het sporten niet afkoelt je tijdens het sporten niet oververhit raakt. Ook hier zijn weer verschillende technieken voor. Termen die je onder andere kan tegen komen op labels zijn Coolmax, climalite® en Coolcore. Maar er bestaan er nog veel meer. 

Voor buitensporten zijn er ook nog extra functies, bijvoorbeeld dat het waterdicht moet zijn. Het transpiratievocht kan er dan wel uit maar regen kan er niet doorheen. ideaal om ook buiten in alle weersomstandigheden te sporten. Hiervoor wordt onder andere Gore-tex gebruikt. 

Onderhoudsvriendelijk en duurzaamheid, is belangrijk omdat niet alle materialen tegen zweet kunnen. In sommige gevallen breekt zweet de vezel, en slijt het materiaal eerder ook niet alle kleur en verfstoffen zijn evengoed bestand tegen zweet. Bij sportkleding moet er dus op gelet worden dat dit hier wel tegen kan. daarnaast wil je je wel fris voelen in je kleding en sportkleding zal daarom ook vaak gewassen worden. Ook het wassen van kleding heeft invloed op de slijtage. Sportkleding moet dus goed wasbaar zijn, terwijl het ook lang mee moet gaan. Houdt je altijd aan het waslabel dat in de kleding zit. Het zit er niet voor niets in en de kleding wordt er ook op getest dat het deze behandelingen kan hebben.  

Zorg dat als je sportkleding gaat wassen, je lichte en donkere kleuren gescheiden houdt. Het is dan wel bestand tegen transpiratie maar het kan zijn vooral bij nieuwe sportkleding dat de donkere kleuren in de was wel iets af geven. Zorg ervoor dat alle eventuele sluitingen in de kleding gesloten zijn. (om beschadigingen aan de rest van het wasgoed en de machine te voorkomen) was de sportkleding het liefst na elke keer dat je het tijdens het sporten aan hebt gehad. Transpiratie kan wel in de vezel trekken en vooral de geur zal anders niet of moeilijk te verwijderen zijn. En dat willen we natuurlijk niet. Ook zit er in de meeste sportkleding iets van elasthaan of spandex. deze materialen zorgen voor de rekbaarheid en de pasvorm van de kleding. De rek kan afnemen wanneer transpiratievocht er te lang in blijft zitten.
Hoewel je met al die viezigheid geneigd bent om al snel de wasmachine lekker heet te zetten. Niet doen 30, max 40 graden is echt heet genoeg. vooral als je het netjes na elk gebruik wast. Gebruik geen wasverzachter en stop de kleding ook niet in de droogtrommel. Dit heeft een nadelig effect op de speciale eigenschappen.  gebruik bij voorkeur vloeibaar wasmiddel omdat poeder moeilijker oplost en dit op de vezel kan blijven zitten, wat voor slijtage kan zorgen.  Voordeel van sportkleding, aan een waslijn is het binnen een paar uurtjes droog. 


Een ander belangrijk onderdeel dat niet in de kennis van de sportkleding mag ontbreken is het belang van een goede sport BH. Niet alleen je borsten zullen je dankbaar zijn, ook je rug en schouders hebben er veel baat bij. Bezuinig niet op een sport bh. Een goede sport bh heeft dezelfde eigenschappen als andere sportkleding maar zorgt ook echt voor het voorkomen van lichamelijke ongemakken. Haal een sport bh altijd in een speciaal zaak. Laat je eens goed informeren, en eens goed de juiste maat aanmeten. het is wat duurder maar echt je zal er geen spijt van krijgen.

Okee genoeg theorie (al hoop ik stiekem dat jullie het wel een beetje interessant vonden) 
Sportkleding moet naast functioneel natuurlijk ook vooral gewoon erg leuk zijn. In mooie kleding voel je je immers ook beter en in mooie sportkleding voel je je ook sportiever.
kennen jullie dat, totaal geen zin hebben om te sporten maar zodra je die mooie sportkleding aan hebt dan voel je je ineens een heel ander (sportief) mens. 



 




Sport shirt
Merk: Espirt
Materiaal: 95% Polyester, 5% Elasthaan
Goede vochtregulering
Prijs: 29,99 














Sport shirt, lange mouw
Merk: Le coq Sportif
Materiaal: 88% Polyester, 12% Elasthaan
Prijs: 34,99













Sport legging
Merk: Domyos
Materiaal: 84% Polyester, 16% Elasthaan
Vochtregulerend
Prijs: 17,99
















Sporttop
Merk: Domyos
Materiaal binnenkant: 85% Polyester, 15% Elasthaan
Materiaal buitenkant: 82% Polyester, 18% Elasthaan
Vochtregulerend
Prijs: 16,99














Sport vest
Merk: Moving comfort
Materiaal: 60% Katoen, 40% Polyester
Vocht en temperatuur reguleend
Prijs: 44,95
















Joggingsbroek
Merk: Reebok
Materiaal: 60% Katoen, 40% Polyester
Prijs: 39.95













Sport BH
Merk: Anita / Dynamix
Optimaal vochtregulerend
Prijs: 69,95
AANRADER!





Mocht je nou toch de voorkeur geven aan natuurlijke materialen, dan is kleding gemaakt van bamboo een aanrader, maar wel allen geschikt voor de minder actieve sporten zoals yoga en pilates.
Bamboo heeft veel voordelen zo heeft het van nature  temperatuur regulerende eigenschappen. het is heel zacht en soepel en het is duurzaam. En ook niet onbelangrijk het is gewoon erg mooi.




T-shirt
Merk: Dajia
Materiaal: 95% Bamboo, 5% elasthaan
Prijs: 69,95





Broek
Merk: Dajina
Materiaal: 95% bamboo, 5% elasthaan
Prijs: 39,95


Wikkeltop/ vest
Merk: Dajia
Materiaal: 95% bamboo, 5% elasthaan
prijs: 69,95


Legging
Merk: Dajia
Materiaal: 67% bamboo, 28% katoen, 5% spandex
Prijs: 29,95















maandag 15 februari 2016

De nationale gezondheidsbeurs

Eens per jaar vindt er in de Utrechtse Jaarbeurs de nationale gezondheidsbeurs plaats.
Dit jaar had mijn eigen"juf" ook een eigen standje en heeft ze welke beursdag geopend met 2,5 minuut planken met alle deelnemers van de plankchallenge. 

De uitgelezen kans voor mij om naar anderhalf jaar eindelijk mijn juf te ontmoeten.

Afgelopen donderdag ben ik 's middags vanuit Enschede doorgereisd naar het midden van het land voor een beursdagje. Helaas kon ik niet bij het planken in de ochtend aanwezig zijn vanwege school verplichtingen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Al bij binnenkomst liep ik mijn eerste maatje tegen het lijf, en na een korte plaspauze had ik al snel de stand van Jacqueline gevonden waar het al een gezellige drukte was. Na alle maatjes begroet te hebben en uiteraard kennis gemaakt te hebben Jacqueline ben ik samen met een aantal maatjes de beurs over gelopen.
Wat zo bijzonder is aan dit maatjes verband is dat we elkaar eigenlijk helemaal niet kennen, maar we toch alles van elkaar weten. Zelfs de maatjes die je nog nooit hebt ontmoet herken je meteen in de mensenmassa. Het voelt allemaal heel vertrouwelijk.

En ja wat doe je dan zoal op een gezondheidsbeurs? Ten eerste eten. heel veel eten. Bij verschillende stands kon je allerlei gezonde lekkernijen, hapjes en sapjes proeven. Daarna nog een heerlijke massage gehad door middel van een massagekussen, en tussendoor ook nog inspiratie opgedaan voor school bij verschillende stands met textiele producten van natuurlijke materialen. Zo was er onder andere een standje met prachtige yoga kleding gemaakt van bamboo. Echt heel mooi, en bamboo is ook echt een heerlijke grondstof. Maar helaas was die kleding wel een beetje ver boven mijn studentenbudget maar heb toch even een kaartje meegenomen van het bedrijf. Je weet nooit waar het handig voor is.

Uiteraard moet je op de gezondheidsbeurs ook sportief doen. Dus na een (enigszins onhandig) ritje op de lopifit (onder begeleiding van Olga Commandeur van Nederland in beweging) nog even springen op de trampolines.
De kangoojumps zagen er ook verleidelijk uit maar ik ben bang dat mijn enkels daar niet blij van worden en ook de hoelahoops heb ik gelaten voor wat ze zijn omdat ik dan toch een beetje het gevoel heb voor schut te staan. (ook doordat er verder op het moment dat ik daar was aangekomen helemaal niemand anders stond te hoepelen)

Nadat er afscheid genomen was van iedereen en ook nog even Kim Holland gedag te hebben gezegd, en een tas vol lekkers, foldertjes en tijdschriften begon te reis terug naar huis.

Tot volgend jaar.


Foto: Planken onder leiding van Jacqueline van Dijk.
Auteursrechten: De nationale gezondheidsbeurs.

zondag 31 januari 2016

Geen nieuw begin...

16 mei 2015. De laatste dag dat ik een blog postte. Ik wist toen nog niet dat het de laatste zou zijn.  Soms lopen dingen nu eenmaal naders dat dat je verwacht, en schieten bepaalde zaken er gewoon bij in.

Nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen maar geen nieuw begin.
Integendeel, we of ik in ieder geval ga gewoon door waar ik gebleven was, een sportiever en gezonder leven creƫren voor mezelf.

Zoveel is er sinds de laatste post trouwens ook niet veranderd.
Ik ben nog steeds een 28 jarige student (al inmiddels wel met enige studievereniging, maar dat terzijde) woon nog steeds in het mooie Duiven dichtbij een prachtig park waar ik ook nog steeds niet echt vaak doe hardlopen.

Mijn conditie is wel omhoog gegaan en mijn gewicht naar beneden (ietsjes)
Ik volg nog steeds dagelijks de oefeningen van Jacqueline van Dijk en ben daarnaast ook nog eens actief op een heus dieet forum. (www.weegclub.nl) dus genoeg stokken achter de deur zal ik maar zeggen.

In de maand januari heel netjes elke dag de oefeningen gedaan, en daarnaast mezelf ook nog aangesloten bij een plank challenge. Al hielt dat voor mij bij anderhalve minuut wel op. Ik blijf het proberen, hou gewoon stug vol, maar planken is gewoon nooit zo mijn ding geweest. Alhoewel als je je bedenkt dat ik heeeeeel in het begin 10 seconde al amper vol kon houden, is anderhalve minuut toch best een mooie vooruitgang.

Mijn home-gym uitrusting is inmiddels ook redelijk uitgebreid.
Ik moet alleen nog even zoeken naar nieuwe gewichtjes (nu heb ik 1kg) want merk dat bij bepaalde oefeningen dat deze niet veel meer voor mij doen. Maar dat is een goed teken, want dan ben ik dus sterker aan het worden.





Gister was mijn laatste weeg moment van januari. Een kleine tegenvaller. maar ik weet zelf waar het aan ligt. Over het algemeen toch een mooi maand resultaat.




In totaal 2 kg afgevallen, en ook in centimeters iets slanker geworden,. Alleen bij mijn bovenarm is er iets bij gekomen. maar dat zullen de spierballen wel zijn :P

Vandaag begint februari
Nieuwe oefeningen (tabata)
Nieuwe ervaringen
Nieuwe kansen

Ik ga ervoor, doe je mee?


zaterdag 16 mei 2015

Buiten


Nu de lente weer is aangebroken (waar op het moment dat ik dit schrijf, niet heel veel van te merken is. Lees regen en onweer) kom ik ook weer wat meer buiten. Zo wil ik langzaam weer gaan hardlopen. Helaas is mijn conditie echt ontzettend slecht, en moet ik mezelf echt een schop onder de kont geven om mijn hardloopschoenen aan te trekken. Toch ben ik elke keer blij als ik buiten kom. Want het is echt geen straf om buiten te rennen, met de mazzel om op een steenworp afstand te wonen van een prachtig park.



zaterdag 2 mei 2015

Confrontatie

1 april, was mijn laatste blog. inmiddels al meer dan een maand geleden. Het was dan ook niet mijn maand. In februari en maart zo goed als stilgestaan en afgelopen maand een terugval gehad. Ik kon mezelf niet tot sporten aanzetten, en heb dan ook amper mee gedaan met de challenge. Ook het gezond eten stond op een laag pitje. Snoep, drop, chips en andere lekkernijen waren weer even volop aanwezig. En waarom? Dat kan ikzelf ook moeilijk verklaren.

Inmiddels is het mei en heb ik mij vol goede moed weer aangemeld voor de nieuwe challenge.


 Deze maand staat in het teken van shapen. (en Indonesisch koken, maar dat 8is niet zo mijn ding) En ik wil er weer helemaal voor gaan.

Afgelopen week stond ik in een lingeriezaak in het pashokje om een aantal nieuwe bh's te proberen. En iedereen kent het wel. ik stond daar voor spiegel (in heel slecht licht, waarom doen ze dat toch) en ik schrok van wat ik zag. Wat ik zag was een dik, lichaam, te veel vet op de buik en heupen, striae, littekens en meer onaangenaamheden. En dat was mijn eigen lichaam waar ik naar keek. Pashokjes zijn zo confronterend. Maar misschien precies wat ik even nodig had. Want ik ben de enige die dit lichaam kan veranderen. En hoewel ik ook wel weet dat ik niet heel dik ben, en dat bijna elke vrouw wel striae heeft liet mijn spiegelbeeld mij iets zien wat ik niet wil zien.

Resultaat er is ene knop om. Ik heb me weer (na vele maanden) aangemeld bij het zwembad om elke 2 weken een uur te gaan zwemmen, de nieuwe challenge, grijp ik met beide handen aan en al het snoep is de deur uit. De eerst volgende keer dat ik in een pashokje sta, wil ik iets anders zien. en als extra stok achter de deur ga ik mijn vorderingen bijhouden. Hier op internet waar het voor niemand verborgen is.

De knop is weer om, en ik ga er helemaal voor. Wich me luck. 



woensdag 1 april 2015

Een nieuwe challenge

Een maand kan snel voorbij gaan. En de maand maart bleek niet mijn maand. Zowel qua eten als bewegen ging het totaal de mist in. Ik kon me er niet toe zetten om trouw de oefeningen te doen en qua eten waren het vooral chips, zoutjes en kaasjes die mijn mond i gingen ipv worteltjes, paprika's, noten en bessen. Ik denk dat mijn lichaam ook gewoon even een break nodig had.
Voor komende maand wil ik 3 tot 4 kilo afvallen. Dan zou ik rond de 75 kilo uitkomen. (Lang geleden dat ik dat gewicht had)



Komende maand staat in het teken van body en mind.
Lucia Rijler (Ja die kampioene boksen) zal het mind gedeelte voor haar rekening nemen (vandaag begon al heerlijk met een finne meditatieoefening) en verder komen de buikspieren en de biceps uitgebreid aan bod met de oefeningen van Jacquline. En daarnaast is er nog een training waarbij we gaan werken om aan het eind van de maand een pittige oefening te kunnen volbrengen. Ben benieuwd....Maar ben wel weer ontzettend gemotiveerd. En na een maand rust, hoop ik mijn lichaam deze maand weer te prikkelen waardoor ik weer wat meer ga afvallen.


Helaas begint de maand niet goed. Net als in januari moet ik helaas alles zittend vanaf de bank doen. Want ja ik ben alweer geopereerd aan mijn teen. Een andere kant dan de vorige keer, maar wel met hetzelfde probleem. Een hardnekkige ingegroeide teennagel. Ik mag de komende week dus weer even niks anders doen dan met m'n voetje omhoog liggen.....